zaterdag 14 maart 2015

De geitjes en de gastenwoning

Alle geitjes zijn inmiddels geboren, het zijn er 15 geworden. La Grande is overleden voordat haar kleintjes geboren zijn. Opluchting omdat zij veel leed en de slijtage van de ouderdom onherstelbaar was. Een van de geiten moet de kleintjes nog op de wereld zetten, maar dat staat gepland op 24 maart. Zij behoorde oorspronkelijk tot de gepensioneerden, maar is op haar oude dag over het hek gesprongen om het toch nog een keer met de bok te doen en dat is nog gelukt ook.
De kleintjes worden nu tot twee weken na de geboorte op de boerderij verzorgd en gaan dan naar een ander toe, om daar verder groot gebracht te worden. Nu krijgen ze nog twee keer per dag moedermelk via de emmer met de 5 spenen. De melk hebben we kort daarvoor bij de moeders gemolken. Omdat ze met twee weken weg gaan krijgen de kleintjes alleen de eerste twee dagen de melk rechtstreeks van de moeder en vervolgens via de speen uit de emmer. Ze moeten namelijk leren om via de speen te drinken, omdat ze op de plaats waar ze naartoe gaan ook met de speen moeten drinken. We proberen de kleintjes zoveel mogelijk onder te brengen bij kleine particuliere liefhebbers, en dat lukt aardig via de franse versie van Marktplaats.

Dank zij het prachtige weer hier, snachts net even onder nul en overdag oplopend tot 15 graden, vordert de restauratie van de gastenwoning ook best aardig. Alle bossages rondom zijn inmiddels verdwenen en opgebrand en nu ga ik op zoek naar een dikke tractor om het terrein voor het huisje te egaliseren. Als dat gebeurd is verplaats ik de muur links voor naar rechtsvoor en begin ik de binnenmuur en het oude plafond te slopen. Iedere dag werk ik er 2 tot 3 uur aan, want het is allemaal redelijk zwaar werk en ik wordt ook steeds een dagje ouder. Voor het huisje komt er een terras van ongeveer 50 m2 heerlijk op het zuiden met een mooi uitzicht en toch lekker beschut.
Al met al ben ik niet ontevreden en stapje voor stapje zie je alles opknappen. In de morgen is het atelier nog te koud om te schilderen, maar in de middag lukt het al aardig en werk ik aan de schilderijen met mensen in de wijnbouw.

 Groetjes uit Collonge!
 lekker slobberen aan de emmer
 de foto voor "Marktplaats"
 de vorderingen aan de gastenwoning
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten