zaterdag 26 december 2015

Kunst bekijken en musea bezoeken via Internet

Ik heb een abonnement op het franse kunsttijdschrift BeauxArts, een van de meest toonaangevende franse  bladen op dit gebied. Als het maandblad in de brievenbus verschijnt spit ik het volledig van voor tot achter door en voel me dan weer up-to-date wat betreft exposities en stromingen in de kunst en verder is het natuurlijk een bron van inspiratie. Het levert me prikkels op die ik, naar ik hoop, kan gebruiken en ook nodig heb om kritisch met mijn eigen werk om te gaan. Ik heb na het lezen ervan het gevoel alsof ik thuis kom na een museumbezoek. Overigens gaat er niet boven een echt museumbezoek, maar ik zit nogal veraf van de betere musea, waardoor het bijna onmogelijk is om deze frewkwent te bezoeken.
In Nederland ben je wat dat betreft stukken beter af met een groot aantal kwalitatief goede musea binnen de korte afstanden van dat kleine kikkerlandje!

Tegenwoordig lees ik BeauxArts achter de computer, omdat er bij vele artiklen verwezen wordt naar websites, die ik dan meteen kan bekijken. Ofschoon ik een dagelijkse gebruiker van de computer ben en denk dat ik er redelijk mee uit de voeten kan en er ook intensief gebruik van maak, verwonder ik me toch iedere keer weer over al het moois, wat ik zomaar binnen kan halen.

Zo ontdekte ik dankzij BeauxArts de website van de Reunion des Mussees Nationales (art.rmngp.fr) de zoekmachine om binnen de Franse rijksmusea alle grote werken te zoeken en te bekijken. Werkelijk geweldig en via die website kwam ik ook weer in een digitaal fotoarchief van al die musea.....
In het artikel over deze website sprak het tijdschrift BeauxArts negatief over het feit, dat niet alle werken in hoge resolutie beschikbaar waren en gaf daarbij als voorbeeld het Rijksmuseum in Amsterdam, waar dat wel mogelijk was. Dus ik direct naar het rijksmuseum in Amsterdam (via Google) en ja hoor, ook daar de collectie on-line in te zien en nadat je je geregistreerd hebt (gratis) lukte het ook om de werken in hoge resoltutie te downloaden. Als voorbeeld doe ik hierbij het melkmeisje van Vermeer in een resolutie van 4500 x 4500 pixels en probeer zelf maar uit hoe je deze afbeelding kunt uitvergroten om in detail naar de penseelstreken te kunnen kijken. In het museum zelf ervaar je de indruk van het zien van het echte werk, maar de penseelstreken zijn daar moeilijker te zien, omdat je er gewoon de kans niet krijgt om er dichtbij te komen en langdurig details te bestuderen, ook vanwege de overige bezoekers van het museum die een eigen blik willen werpen op het doek, zonder jouw achterhoofd er pal voor.
Probeer het maar eens uit en veel genoegen en inspiratie!

en... een prettige jaarwisseling en een gezond nieuwjaar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten