vrijdag 22 januari 2016

Het is rustig in Collonge

Veel gebeurt er hier niet in de winter; het is een rustige tijd om in huis of atelier te werken, terwijl het buiten koud is. Veel sneeuw is er niet gevallen zoals je op de foto kunt zien; maar een keer sloeg de sneeuwval 's nachts toe met een paar cm. Iets hoger lag er wel wat meer, ik zit op 400 meter en op 600 meter lag er een behoorlijk pak, zodat er voor de liefhebbers wel viel te spelen en skieen. De bergen in mijn omgeving gaan tot een kleine 1000 meter hoogte.

Tot ieders verrassing, stond er eergisteren ineens een klein geitje naast een trotse moeder in de stal. Deze geboorte was niet gepland op dit moment, maar kennelijk was de moeder omstreeks 20 augustus over het hek gesprongen, waar de aanstaande vader rustig liep te grazen, die vervolgens de moeder te grazen heeft genomen. Een verrassing dus voor iedereen maar voor moeder (voor het eerst dit jaar) en kind is alles goed verlopen en het is een jongetje (bokje genaamd).
Normaal gesproken moeten er omstreeks 20 maart nog zo'n 6 tot 8 half broertjes en zusjes geboren worden, maar we weten in ieder geval zeker dat de vader hèt goed kan al was hij in augustus amper 6 maanden oud.

De boerenkool doet het goede onder het ijs en de sneeuw (hier vriest het in de nacht ongeveer 6 graden) en de fransen kennen deze groente niet echt maar genieten er wel van. Toen ik omstreeks de jaarwisseling in Nederland was heb ik daarom maar een voorraadje HEMA worsten ingekocht en ingevroren, want ook hier in Frankrijk hoort dat er echt bij.

Op nieuwjaarsdag heb ik heerlijk genoten van mijn jongste kleindochter Jolie, die inmiddels 2,5 jaar oud is en regelmatig gaat "OPA KIJKEN" via de Skype verbinding. Maar nu was opa er dus echt!

Al met al weinig schokkend nieuws in deze rustige plattelandse winter.
Groetjes!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten