maandag 20 april 2015

De lente is zichtbaar begonnen

Na een weinig heftige winter heeft de lente al vroeg zijn intrede gedaan en genieten we hier in Collonge al zo'n week of drie van prachtig zomerweer. Overdag ongeveer 18 tot 20 graden en s'nachts tussen de 2 en 8 graden is niet slecht voor de tijd van het jaar. Het gevolg is dat ik iedere dag de nodige tijd doorbreng in de tuin, waar ik inmiddels uien, wortelen, prei, sperciebonen en boerenkool geplant of gezaaid heb, natuurlihjk met enige risico want Frankrijk kent ook de IJsheiligen, les Saints Glaces! De boerenkool, die hier officiel Choux Frisée heet kennen ze hier feitelijk niet en nadat ik vorig jaar een paar stronken samen met orginele Hema worst heb meegnomen naar Collonge en de fransen daar heerlijk van genoten hebben, probeer ik ze hier tot leven te brengen.



 
De in dit land onmisbare geraniums staan ook al in de potten, maar die zet ik in de nacht nog maar even in het atelier om teleurstelling te voorkomen. Verder heb ik langs de straat nog drie wilgen geplant om de afscheiding met de openbare weg wat te accentueren. De takken komen van de oude (200 jaar) wilg naast mijn huis die ik een paar weken gelden kaal gesnoeid heb.
Ook zijn mijn zeven buurmeisjes er weer, die ieder jaar tot ongeveer december het weiland naast en achter me bevrouwen en zodoende voor aangroei van hun vlees zorgdragen. Gezellig om dagelijks even naar te kijken en hier is het een onderdeel van de agrarische cultuur om Charollais koeien te fokken, die op latere leeftijd dan een van de heerlijkse vleessoorten leveren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten