zaterdag 19 september 2015

Het wordt herfst ook in Frankrijk.

We hebben nu regelmatig wat regenbuien en de temperatuur begint ook te dalen. Vandaag nog maar 18 graden op de dag en vannacht was het 7 graden. De voorbereidingen voor de winter zijn in volle gang. Het betekent dat ik dagelijks potten aan het vullen ben met het rijpe fruit, dat tot compote is vermalen en gekookt. Ik heb inmiddels een tiental potten per soort gevuld met appelmoes, perenmoes, vijgenmoes, bramenconfiture en perzikenconfituur. Alles biologisch onbespoten en van eigen teelt. Een goede aanvulling op de beperkte opbrengst van de moestuin dit jaar. Deze heeft alleen rode bieten, prei en boerenkool opgeleverd en een paar verdwaalde wortelen.

Vorig jaar had ik in de bloembak onder mijn raam afrikaantjes geplant en die hebben de hele zomer bloemen gegeven. Tot mijn verwondering kwam er naast die bloembak, eind augustus plotseling een afrikaantje tussen het scherpe grint omhoog, dus aan het einde van de droge zomer. Inmiddels is dit tot een bos uitgegroeid en geniet ik van een oranje bloemenovatie naast de bloembak en inmiddels ook één die in de bloembak tot leven is gekomen. Een verrassing in dit najaar en nu maar afwachten of dat volgend jaar weer gaat gebeuren.

In het atelier ben ik bezig met een groot doek in de serie wijnbouw/ wijnoogst waarvan ik hier een voorproefje laat zien, maar het eindresultaat zal nog wel wat weekjes op zich laten wachten. Het formaat is 140 x 100 cm, net als de serie over de wijnstok van maand-tot-maand.

Verder zaag ik iedere dag een paar uurtjes aan de berg afvalhout, omdat ik het atelier deze winter met de houtkachel op temperatuur probeer te houden; of dat lukt laat ik jullie tzt wel weten.

Groetjes, Jan


  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten