vrijdag 3 juni 2016

Wateroverlast onder controle

Veel nieuws over de wateroverlast in diverse West-Europese landen vooral in Frankrijk en Duitsland. Het water viel hier gedurende twee weken met bakken uit de hemel, maar gelukkig geen overlast in het dorp waar ik woon. Dat heb ik te danken aan een meertje met rivier, dat ten opzichte van de woningen 30 meter lager ligt en waar het water op haar beurt weer met bakken naar toe kon vloeien. Ik heb hier dus droge voeten kunnen houden.
Wat wel vanaf het begin in 2011 een probleem was in de gebouwen hier, was het grondwater, dat vanachter tegen de gevel stroomde bij forse regenval, omdat het terrein achter deze gebouwen ongeveer 50 meter omhoog klimt en waardoor dus bij zware regenval het water tegen de achter gevel klotste. Mijn eigen dak produceert verder ook nog eens 500 liter water per mm neerslag en dat kwam dus achter ook nog tegen de gevel.
Ik heb het nu nagenoeg volledig op kunnen lossen door een drainage kanaal te graven van een meter diepte tegen mijn achtergevel, dat te vullen met drainagebuizen en kiezelstenen, zodat nu zowel het grondwater als het dakwater afgevoerd wordt naar het riviertje naast mijn pand en via dat riviertje naar de eerder genoemde vijver en de grote rivier. En het werkt allemaal uitstekend. Tezijnertijd wil ik nu nog wat verder in de heuvel achter mijn pand een kanaal graven, zodat de watermassa van die heuvel wordt afgevoerd naar de rivier, voordat het bij mijn achtergevel komt.

Voorlopig blijven mijn voeten droog en ook mijn huis, het atelier en de galerie.



 

1 opmerking:

  1. Soms wordt het aangeraden om een speciale coating te gebruiken, bijvoorbeeld eentje van kokos voor de drainagebuizen. Dit hangt af van de bodemsamenstelling.

    BeantwoordenVerwijderen