dinsdag 5 juli 2016

Vakantiewoning vordert gestaag

Het werk aan de vakantiewoning heeft in de maand juni even stil gelegen door de weersomstandigheden. Door de regelmatige regen kon de betonmolen niet tegen de helling op door het natte gras en het heeft in juni bijna iedere dag wel wat geregend, net als in Nederland. Maar vorige week was het dan zover; dezelfde betonmolen als vorig jaar voor de vloer besteld om het terras voor de woning van een stevige betonnen vloer te voorzien. Ondanks dat ik dezelfde auto als vorig jaar besteld had, kwam er een die minstens twee keer zo groot was en die kon dus niet bij de woning komen! De chauffeur bood aan dan maar de pomp te gebruiken tegen een meerprijs van 400 euro! Maar daar wilde ik niet aan en dus ging hij zijn baas bellen. Die bevestigde dat ik de kleine auto besteld had en ter compensatie van zijn fout zou de chauffeur de pomp gebruiken tegen een vergoeding van 120 euro. Ook daar stemde ik niet mee in en tenslotte werd er gepompt zonder meerprijs. Wel een fooitje voor de chauffeur vanwege het extra werk en tenslotte was het niet zijn persoonlijke fout en een half uur later lag mijn beton keurig op zijn plek.

Vandaag ben ik begonnen met de natuurstenen muren te voegen; een monnikenwerk, maar niet echt vermoeiend of ingewikkeld, wel tijdrovend want ondanks het flink doorwerken heb ik slechts een halve muur gereed gekregen (ongeveer 4 m2) . Aangezien ik 4 binnenmuren heb en nog één buitenmuur zal de hele klus zeker een twee weken in beslag nemen.
Zoals je op de foto kunt zien knapt het er wel van op en wat vooral belangrijk is, er kunnen geen beesten meer via de muur de woning in. Dat is in die natuurstenen muren in Frankrijk wel belangrijk, want ze bartsen letterlijk van het dierlijk leven: muizen en ratjes, zevenslapers (hier echt een plaag) , slangetjes (adders), en verder natuurlijk de gehele insectenwereld.
De muren zijn 60 cm dik en onregelmatig van vorm, dus leefruimte genoeg.

Het hele proces begint met het draaien van de kalk met drie delen zand en dit in de voegen duwen met verschillende soorten spatels afhankelijk de grootte en de diepte van het gat of de voeg. Grote gaten vul ik eerst op met stenen, waarvan ik nog zo'n dertig ton op voorraad heb.

Na twee tot drie uur drogen ga ik er met een harde borstel overheen zodat de stenen zelf weer schoon worden en de voeg wat naar binnen gaat. Nog een uurtje later gaat er dan een zachte borstel langs om het gruis naar de vloer te jagen en dan ziet de muur eruit zoals op de foto. Later (vele dagen) kun je dan nog eens met water en zeep spoelen om de laatste kalkresten te verwijderen en de stenen echt schoon te maken.

Het eindresultaat is een gezellige, hobbelige natuurstenen muur waar je verder nooit meer iets aan hoeft te doen.

Over ongeveer twee weken krijg ik hulp uit Nederland voor het verdere werk, o.a. de tussenvloer en de dakplaten aan de binnenkant!

Ik hou jullie op de hoogte!



  
     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten