dinsdag 9 december 2014

Mijn werkplek in de winter.

Mijn atelier hier is erg groot, ongeveer 50 m2 en het dak eindigt op een hoogte van 9 meter en bestaat alleen uit balken en dakpannen. Het is dus niet te verwarmen en er valt in de winter daar niet te werken.
Toen ik 4 jaar geleden hier begon in een vervallen boerderij, was het de bedoeling om alleen in de zomer hier te zijn vanaf 1 april tot 1 oktober, en daarom heb ik toen geen plafond gemaakt in mijn atelier.
Nu ik hier het hele jaar werk ben ik wel van plan om een plafond te laten maken op ongeveer 4 meter hoogte in mijn atelier, zodat het mogelijk wordt om de ruimte tot een werkbare temperatuur te verwarmen. Deze week komt de aannemer langs en als het betaalbaar is laat ik e.e.a. uitvoeren (het is me te hoog en te zwaar om het zelf te doen.
De winter besteed ik daarom om verder te schrijven aan de monografie van Jan Giesen, waar ik sinds 2006 mee bezig ben. Ik werk dan in mijn feitelijke leefruimte, die huiskamer, keuken en werkkamer tegelijk is en waarvan ik hier wat foto's bij doe. Ik kijk vanaf mijn werkplek uit over de heuvels en landerijen en hou de Charolaise koeien nauwlettend in de gaten. Ik mis het schilderen dan wel en met schrijven heb ik te weinig beweging. Als het weer het toelaat werk ik in de middag een paar uur buiten aan mijn groenvoorzieningen of een verbouwing. Het einde van de dag werk ik een uurtje op de boerderij van Josette om alle levende have van voedsel en drinken te voorzien voor de komende nacht.
Mijn dagen lijken saai, maar dank zij mijn werk met een hoog creatief gehalte vliegen de dagen voorbij; een week is niets.
Groetjes uit de Bourgogne,  Jan


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten