zaterdag 9 mei 2015

Schilderen van de vendange is schilderen van mensen

Ik ben twee jaar bezig met het schilderen van alles wat met de wijnbouw te maken heeft en dat komt natuurlijk omdat ik hier in de Bourgogne woon. Na een tiental schilderijen met de wijnstok van maand tot maand heb ik begin april besloten om nu de wijnpluk (vendange) in beeld te brengen. In september ben ik er met de camera op uitgetrokken en het meest opvallende van de vendange waren toch wel de mensen die hiermee bezig waren. Het waren plukkers, sjouwers, regelaars, aanpakkers en natuurlijk de bazen oftewel de wijn boeren. Vooral bij de plukkers en sjouwers kom je mensen van alle nationaliteiten tegen, die met veel plezier in grote ploegen van smorgens vroeg tot savonds laat bezig waren met de pluk. Op de kleinere percelen is het soms in een week gebeurd, maar de grotere percelen hebben tot wel drie weken nodig om alles van de plant in de mand te krijgen. Het schilderen van het feest van hardwerkende mensen betekent dus vooral het schilderen van mensen en daar had ik na heel wat jaren natuur ook best wel zin in. De resultaten zijn nog niet helemaal naar mijn zin, maar er wordt hard aan gewerkt. Hier al vast een eerste impressie!







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten