maandag 12 januari 2015

Een gastenverblijf

De totale bebouwing van mijn onroerend goed hier in Frankrijk bestaat uit ongeveer 600 m2. Het hoofdgebouw is 50 meter lang en 10 meter diep en daarin zit mijn woning, mijn atelier en de galerie en verder nog ongeveer 250 m2 ongerept, dwz schuurruimte.
Aan het eind van dit hoofdgebouw zit nog een oude woning geplakt, die ooit omstreeks 1850 is neergezet en toen het hoofdverblijf was van de aldaar gevestigde boerenfamilie. De rest van de gebouwen is later bijgegroeid en het nieuwste gedeelte is ongeveer 100 jaar oud.

Die oude woning uit 1850 is later gebruikt als stalruimte en maakt op dit moment een ruïne-achtige indruk en is dat feitelijk ook. Maar..de muren zijn 50 cm dik en in uitstekende staat en het pand is goed droog vanwege de hoger gelegen ligging. Deze hogere ligging is ook de veroorzaker van een geweldig uitzicht!
Omdat het huisje wat naar achteren ligt tov het hoofdgebouw, biedt het aan de mogelijke bewoners ook nog eens de nodige privacy, als het natuurlijk ooit bewoond gaat worden.

Dat laatste zou weleens kunnen gebeuren; ik heb voorzichtige plannen om komende zomer met behulp van de nodige vrijwilligers dit huisje te restaureren tot gastenverblijf. Ik ben aan het passen en meten geweest met als resultaat een aardige miniatuurweergave (schaal 1:30) van die mogelijke woning. De totale vloeroppervlakte van de begane grond is ongeveer 20 m2 en de bovenverdieping wil ik voor de helft van een vloer voorzien, vanwege de lage hoogte van het totaal, zodat je toch overal bijna kunt staan, mits je een beetje aan de franse lengtenormen voldoet. Het dak is asymetrisch, dwz aan de voorzijde maar 2 meter en de achterzijde ongeveer 4 meter. De voorzijde wil ik gewoon van dakpannen voorzien, net als nu het geval is, maar de achterzijde maak ik van doorzichtig polycarbonaat kanaalplaat, zodat je veel licht binnen krijgt, maar ook vanuit je bed zomaar het bos in kijkt en de maan en sterren kunt zien als je in de nacht wakker ligt. Je hoeft niet bang te zijn voor inkijk, want het bos is sterk verwilderd en het zicht is niet meer dan 10 meter.
Op de beganegrond komt een heel eenvoudig keukenblokje, een toilet en douche en verder kijkt j vanaf de benedenverdieping ook zo naar de blauwe of grijze hemel vanwege het feit, dat de vloer van de bovenverdieping voor de helft open is.

De werkzaamheden ben ik al begonnen, het huisje is inmiddels te voet bereikbaar dankzij het wegkappen van de verwilderde begroeiing en iedere dag werk ik er een paar uurtjes aan. Als je goeie ideeën hebt hoor ik ze graag of kom gerust kijken of helpen.  
Af en toe laat ik foto's van de vorderingen zien.

Groetjes, Jan
 Voorzijde
 Zijkant met uitzicht
 Dak achterzijde, wordt doorzichtig

 maquette achterzijde met tweepersoonsbed op de verdieping

Geen opmerkingen:

Een reactie posten