maandag 26 januari 2015

Het weer(bericht) hier in Frankrijk

Waar ik woon in Frankrijk is het een landklimaat en dat betekent, dat de zomers over het algemeen iets warmer zijn en vrij stabiel, maar dat de winters ook heel koud kunnen zijn en heel langdurig.
Tot nu toe is de winter geen echte winter geweest hier, veel nattigheid maar niet al te koud en al weken kijk ik iedere dag naar het weerbericht in de hoop nu eens een echt goed pak sneeuw te krijgen om in de bossen rondom Collonge te fotograferen.
Dat kijken naar het weerbericht heeft niet geholpen, want iedere keer als er sneeuw voorspelt werd, kwam het niet. Wel heb ik iets anders merkwaardigs ontdekt. De franse televisie kent naast de vele reclamezenders ook drie echte tv kanalen, net als in Nederland. De zenders heten TF1, TF2 en TF3. Omdat ik geen tv kijker ben, maar er wel een heb, kijk ik in de tv gids op welke zender de "meteo"wordt uitgezonden en hoe laat. Nu is me één ding opgevallen: alle drie de zenders hebben ieder een volkomen verschillend weerbericht: bij de een gaat het regenen, bij de ander schijnt de zon en bij de derde komt er een storm aan en dat allemaal op dezelfde dag. De werkelijk achteraf bezien is dat geen van drieën gelijk had. De conclusie is dan ook als je wilt weten wat voor weer het wordt, kijk dan naar de drie zenders, dan weet je in ieder geval zeker , wat het niet wordt.
Je gaat over zoiets nadenken en ik kijk dan ook op de pc naar buienradar in Nederland, die ook Frankrijk beslaat, en zie dan dat dat wel iedere dag klopt als een bus! Wat is de oorzaak van deze onjuiste informatie?
Het antwoord zit hem in de aankondiging vooraf aan het weerbericht. Deze inleiding begint met de boodschap: Dit weerbericht wordt u aangeboden door:  en dan volgt er de naam van een bedrijf dat geld uitgetrokken heeft om op deze wijze reclame te brengen. Volgens mijn bescheiden mening (je moet voorzichtig zijn met dit soort dingen) heeft de sponsor invloed op de inhoud van het weerbericht. Is de sponsor een fabrikant van winterbanden, dan gaat het volgens het weerbericht sneeuwen. Is de sponsor een leverancier van regenkleding, dan gaat het ineens overal regenen.
Sinds ik dit ontdek heb, kijk ik maar naar de Nederlandse buienradar en weet vol trots aan alle Fransen in mijn omgeving het echte weerbericht te voorspellen. 
En vandaag is er eindelijk een beetje echte sneeuw gevallen in Collonge!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten