maandag 19 januari 2015

Spelen met licht

Het is iedere morgen weer een verrassing als ik de luiken van mijn kamer open doe. Achter de luiken is alles donker en dan ineens straalt het daglicht naar binnen of je kijkt tegen een muur van mist aan of alles is wit.
Iedere dag is anders wat betreft het licht en dat besef en zie je vooral als je een weids uitzicht heb, zoals hier in mijn huis in Collonge. Ik kijk ongeveer 10 km ver over weilanden, bossen en bomen. Aangezien mijn voorgevel pal op het zuiden ligt, komt 's morgens het licht van links en 's avonds verdwijnt het rechts en heb ik dus tweemaal per dag te maken met slagschaduwen over het landschap recht voor me uit. Het betekent dus ook iedere morgen en iedere avond weer verrassingen afhankelijk van het weer en de luchtvochtigheid.
Bij hoge luchtvochtigheid kleurt alles van rood naar paars via geel en oranje. 

Normaal gesproken is alles hier omstreeks deze periode wit van de sneeuw; maar dit jaar wil die maar niet komen. Wel veel vocht in de lucht en daarom s'morgens dikwijls met rijp versierde bomen, die zich afsteken tegen het rood of paars van de lucht. Hierbij een paar foto's van de afgelopen dagen, zomaar vanuit mijn kamer genomen. Wat een feest iedere dag!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten