dinsdag 10 februari 2015

Onthaasten

Als je uit het Nederlandse stadsleven op het Franse platteland terecht komt merk je ineens dat "vrije tijd"een relatief begrip is. In het begin krijg je de indruk dat de Fransen alleen maar "vrije tijd" hebben. Als je ze ziet werken besteden ze tenminste de helft van hun tijd aan kletsen met elkaar. Ze werken van 8 tot 12 en gaan dan 2,5 uur rustig thuis eten, om daarna nogmaals 3 tot 4 uur te werken. Het met elkaar kletsen en het uitgebreide eten is voor hen belangrijker dan het leveren van kwantitatieve prestaties op het werk. Als je een bekende tegen komt, kun je de ontmoeting niet afmaken met een simpele "goede morgen" ; nee, dat kost je minimaal een kwartier en laat vooral niet merken, dat je daar eigenlijk geen tijd voor hebt! Als de Fransen jou zien werken van 's morgens 8 tot 's avonds 6 noemen ze je courageus oftewel een moedige doorzetter.
Maar maak je vooral geen zorgen, dat ze zo over je blijven praten, want na enige maanden hier ga je je vanzelf aanpassen aan hun gedrag. Je wordt op den duur ook "lui" om maar een Nederlandse term te gebruiken en ik bespeur bij mezelf, dat mijn werkdagen steeds korter worden en mijn eetpauzes steeds langer en ik vind het zelfs gezellig om onderweg een kwartiertje met iemand over niets te babbelen. Om nog maar niet te spreken over de maaltijden in familieverband, die vooral op de zondagen plaats vinden. Die beginnen met een apero omstreeks het middaguur en eindigen meestal niet voor het einde van de middag of het begin van de avond, zeker niet als het in de buitenlucht plaats vindt. 
Het Nederlandse begrip onthaasten is hier op mijn leven in ieder geval van toepassing. In de ochtend ben ik behoorlijk ijverig aan het werk tot ongeveer 12 uur. Dan uitgebreid wandelen naar de maaltijd, eten en weer terug wandelen, zodat de dag dan aardig gebroken is. In de middag nog 2 tot 3 uur wat werken en dan vooral buiten als het niet te nat of te koud is, gevolgd door het voorbereiden van het uitgebreide avondeten. Na dat avondeten is de avond meestal voorbij, want het late naar bed gaan zoals in Nederland, lukt ook al niet meer, want tenslotte sta ik de volgende dag wel weer om 7 uur op! Dat heb ik dus nog niet afgeleerd.
Als het je lukt is "onthaasten" een leuke sport, die ik iedereen kan aanbevelen.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten