zondag 1 februari 2015

Mijn werkdag in Collonge

Het leven in een dorp van 32 inwoners is iets heel anders dan het leven in welke plaats ook in Nederland. Alles is hier stil en rustig en als er een persoon of auto langs komt, ken je ze en je weet meestal ook waar ze heen gaan of wat ze gaan doen. Nu in de winter is het echt helemaal stil; alleen de boeren die nog wat vee in de wei hebben lopen komen af en toe langs met een rol hooi op de vork van hun tractor, ze steken hun hand op en tien minuten later zie je ze terugkeren. Hun meeste werk speelt zich af in de schuren, waar op dit moment de lammetjes en de kalfjes geboren worden. Buiten werken is vanwege de koude en sneeuw niet echt aangenaam en dat laat je dan ook maar liggen voor de betere tijden. En toch in deze rust verveel ik me niet en geniet van iedere dag.
Iets over mijn dagelijkse bezigheden:  om 7 uur sta ik op en ontbijt ik en omstreeks 8 uur ga ik aan het werk. Nu in de winter is dat schrijfwerk, omdat mijn atelier niet verwarmd is kan ik daar niet schilderen. Ik ben de biografie van Jan Giesen aan het afschrijven en sinds gisteren ook begonnen met het schrijven van mijn lezing voor de KCE van 24 maart a.s. over de haat-liefde verhouding tussen de fotografie en de schilderkunst. Vanaf 8 uur tot ongeveer 12 uur zit ik dus achter de computer met een uitzicht over de landerijen en de bergen naast me. Mijn huis ligt op 400 eter hoogte en ik heb een vrij zicht van ongeveer 10 km vanuit mijn stoel achter de pc. Tussendoor drink ik een mok echte franse oploskoffie d.w.z. 60% chicorei en 40% koffie. Om 12 uur moet ik dan echt de benen strekken en wandel ik naar de boerderij van Josette (1 km vanaf mijn huis) om daar de franse warme maaltijd te gebruiken. Om 1 uur wandel ik meestal weer terug, dan kan het eten meteen even zakken.
Op dinsdag, donderdag en zaterdagmorgen wordt de ochtend onderbroken door de bakker, die dan aan de deur komt en ervoor zorgt dat ik vers brood heb.
Afhankelijk van het weer begin ik de middag meestal met wat buitenwerk of werk in het atelier om mijn zitvlak wat beweging te geven en de rest van het lichaam in conditie te houden. Verder bereid ik het avondeten dan voor, want in de avond eten we bij mij. Omstreeks 5 uur wandel ik weer naar de boerderij om te helpen met het voederen der geiten, kippen, ganzen, etc. hetgeen in de wintertijd ongeveer 2 uur in beslag neemt. Vanaf 26 februari worden de kleine geitjes geboren en breekt een drukkere tijd aan. Dan moet er s'morgens en s'avonds gemolken worden en kaas gemaakt worden de daar help ik dan in de avond bij en het werk is dan pas omstreeks 21.00 uur klaar, waarna we bij mij gaan eten. Daarna ben ik dan ook echt moe. Wat gewoon heel prettig is, is de dagelijkse afwisseling tussen het geestelijk werk in de ochtend (schilderen en schrijven) en het fysieke werk in de middag en avond. Dit houdt de geest en het lichaam in conditie en dat in samenwerking met de biologische maaltijden van de producten uit het eigen bedrijf geeft dit het geheel een gezond gevoel.
Hierbij nog wat foto's van hedenmorgen en tot lezens of horens.

   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten